Un botez crestin-ortodox are drept scop apropierea de Împărăţia Cerurilor. Se presupune că oamenii creştini au, defapt, două naşteri: prima în maternitate şi cea de-a doua în Biserică. Naşterea din maternitate presupune naşterea trupului, a entităţii fizice. Cea de-a doua presupune naşterea duhului, calea spirituală spre viaţa veşnică alături de Dumnezeu.
„De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu”
În articol:
- Ce este botezul?
- Slujba religioasă a botezului
- Crezul
- Ce simbolizează obiectele folosite în cadrul unui botez Creștin-Ortodox?
Vezi și secțiunea CADOURI, unde poți găsi inclusiv cadouri handmade pentru bebe.
Ce este botezul? Botez crestin-ortodox
Botezul este taina prin care omul se spală de păcatul strămoşesc, cel săvârşit de Adam şi Eva, şi de toate păcatele săvârşite până în acel moment. Acest lucru se realizează prin scufundarea omului în apă, de 3 ori, în numele Sfintei Treimi.
Cuvântul botez provine din greacă – baptizo , care are drept însemnătate „a scufunda”. Acesta este motivul pentru care copilul se scufundă în apă atunci când este botezat, şi nu este doar stropit cu apă. Astfel, individul are parte de cea de-a doua naştere, devenind membru al Bisericii. De asemenea, se obişnuieşte ca cei botezaţi să primească numele unui sfânt sau al unei sfinte. Acest nume are roulul de evidenţa identitatea creştină.
Botezul crestin-ortodox este foarte asemănător cu cel catolic, însă diferenţele dintre cele două sunt extrem de vizibile. Citeşte mai multe despre Botezul Catolic şi despre cum se diferenţiază de cel Crestin-Ortodox.
Slujba religioasa a botezului
Pentru a putea fi botezat, individul trebuie să alunge orice lucrare necurată, făcându-se loc pentru primirea harului divin. În acest sens, înainte de intrarea în biserică, sunt rostite nişte rugăciuni menite să aluge spiritele rele, aşa-zisele lepădări de satana.
În cazul bebeluşului, care nu îşi pot verbaliza consimţământul, naşa este cea care îl va ajuta să alunge orice urmă de rau. Naşa va răspunde, în numele bebeluşului, la întrebarea „Te lepezi de satana?” cu „Mă lepăd de satana”. Acest lucru trebuie săvârşit stând cu faţa către apus, simbolizând împotrivirea acestuia faţă de tot lucrarile lui satana.
Următoarea parte a slujbei constă în rostirea Crezului de către naşi, părinţi şi toţi cei prezenţi, cu faţa spre răsărit, simbolizând credinţa în Duhul Sfânt. Apa şi cristelniţa în care va fi botezat noul aparţinător al Bisericii simbolizează mormântul în care a fost îngropat Mântuitorul, locul din care acesta a înviat. Astfel, apa este sfinţită împreună cu uleiul, numit „untdelemnul fericirii”, urmând ca pruncul să fie uns cu acesta înainte de a fi scufundat în apa din cristelniţă.
Cea mai importantă parte a slujbei bisericeşti este afundarea propriu-zisă a copilului în apă, de trei ori. Prin aceste fapte se mărturiseşte credinţa noului botezat faţă de Fânta Treime.
Crezul
Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl atotțiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute.
Și întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Carele din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii; Lumină din Lumină; Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat; născut, iar nu făcut; Cel de-o-ființă cu Tatăl, prin Carele toate s-au făcut.
Carele pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara și S-a făcut om.
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat.
Si a înviat a treia zi, după Scripturi.
Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui.
Si iarăși va să vină cu slavă să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul, de-viață-Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cela ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Carele a grăit prin prooroci.
Întru Una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică.
Mărturisesc un botez spre iertarea păcatelor.
Aștept învierea morților.
Și viața veacului ce va să fie. Amin.
Ce simbolizeaza obiectele folosite în cadrul unui botez crestin-ortodox?
Obiectele folosite în cadrul ceremoniei de botez crestin-ortodox evidenţiază importanţa a tot ceea ce este botezul.
Panza alba – Ce simbolizeaza?
Imediat după botezul propriu-zis, copilul este înfăşurat într-o pânză albă. Aceasta simbolizează noua haină, spălată de păcate, a sufletului noului botezat.
Ce insemnatate au lumanarile la botez?
După ce copilul este scos din apă, preotul aprinde lumânarea adusă de naşi, pe care tot aceştia o vor ţine pe parcursul slujbei. Flacăra lumânării simbolizează lumina sufletească împlinită prin taina botezului, precum şi îndemnarea Duhului Sfânt către pruncul botezat de a săvârşi doar fapte bune, luminate.
Sfanta Taina a Mirungerii
Mirul cel sfânt, compus din ulei de măsline şi alte uleiuri aromate, este folosit de către părinte pentru ungerea în semnul crucii a corpului (frunte, mâini, picioare). Prin acestă ungere, pruncul primeşte darurile Sfântului Duh, puterea de a duce o viaţă în credinţă, ferindu-se de săvârşirea păcatelor.
Inconjurarea mesei si a cristelnitei de 3 ori – botez crestin-ortodox
Înconjurarea mesei, în centrul căreia se Evanghelia şi o cruce, şi al cristelniţei, se va face de naşi, părinţi şi pruncul botezat, fiind conduşi de către preot. Evanghelia, care reprezintă cuvântul lui Dumnezeu, şi crucea, adică jertfa, simbolizează faptul că orice creştin ar trebui să aibă în centrul vieţii sale învăţăturile lăsate de Tatăl Ceresc, purtându-şi crucea.
Taierea primelor fire de par
După citirile biblice ale preotului, acesta taie câteva fire de păr de pe capul noului botezat, în semnul sfintei cruci, simbolizând prima jertfă a micuţului pentru Dumnezeu.
La finalul slujbei, copilul este dus în faţa Altarului, unde este împărtăşit cu Trupul şi Sângele lui Hristos. În acest fel, copilul botezat primeşte cele Trei Taine într-o singură slujbă: Botezul, Mirungerea şi Sfânta Împărtăşanie.